fredag 11. mai 2012

DEBUT I DRIVHUSET!



Hurra! Endelig har jeg fått meg drivhus!!
Jeg har i disse dager tatt det i bruk - og jeg starter "forsiktig"



Ifjor sommer kjøpte jeg meg en drueplante (sorten Vitis - "Boskoop Glory") som har overvintret ute.

Nå har den fått fast plass inne i det nye drivhuset. Håpet er at den med årene skal vokse seg stor og sjenke oss masser av søte, gode druer:o)

Ellers har jeg plantet 2 typer tomater -  èn bifftomat og sorten "favorita", baby-agurker og rød chilli. Jeg hadde tenkt meg paprika, men de var utsolgt hos Plantasjen. Jeg får prøve et annet sted, for det er vel for sent å så, kanskje?

Jeg har brukt 10-liters bøtter å plante i (Europris, kr.15,90pr. stk.). Jeg har boret hull i bunnen, slik at overflødig vann renner ut. Ellers ligger det lecakuler i bunnen for drenering.

For moro skylt kjøpte jeg en ampel med jordbær. Denne har rød-rosa blomster . Vet ikke navnet på denne sorten, for det fulgte ikke med noen beskrivelse. Kanskje noen vet hva den heter?


Jeg har vanlige jordbær i kjøkkenhagen, men tenkte det var stas å ha noen tidlige jordbær inne i drivhuset:o)

I vinter har jeg hatt 2 tårer (fuchsia) i kjellerboden - med dårlig lys. Disse har fått litt stell og ny jord, og har fått flytte inn i drivhuset for driving. Håper at disse "pjuskete" plantene skal komme seg og bli frodige og fine:o)


De ser ikke særlig frodige ut nå, men det blir det vel en forandring på etterhvert:o)

Imorgen skal jeg plante noen nye Begoniaknoller. De skal visstnok dufte alldeles herlig og har lys rosa, fyllte blomster. Blir spennende å se hvordan disse blir:o)

Ønsker Dere en fin fredagskveld!

13 kommentarer:

  1. Lykke til med drivhus=) Vi har også tatt det i bruk for første gang i år. Veldig stas. Håper formen din er bedre=) Fin helg til deg. Vibeke

    SvarSlett
  2. Så bra at du endelig har fått flyttet planter inn i drivhuset ditt, gratulere så mye, der blir du og moldkose dæ ( et nord norsk utrykk hehe )de fuksian så litt pusk ut, men i drivhuset blir de og komme sæ fort, ha ei superfin helg, Helene, klem fra Lisbeth :=)

    SvarSlett
  3. Gratulerer så moro ,det er fabelartig med drivhus nå som det er så ruskete vær for deg og plantene.
    Så flotte jordbærblomster ,det har jeg ikke sett før.

    Kos deg og ha en fin helg ,Marit.

    SvarSlett
  4. Flott drivhus!! :-) Lykke til!! :-) Ha en fin fredagskveld!

    SvarSlett
  5. Gratulerer så masse med nytt drivhus!! Kos deg masse og lykke til!!
    Ha ei riktig god helg!! :))

    SvarSlett
  6. Tillykke, Helene. Det er da helt fantastisk alt det du kan gøre nu og få dig et dejligt liv af blomster og bær!!!

    SvarSlett
  7. Ville bare innom å si GOD HELG til deg og dine ♥

    Kos deg i drivhuset :)

    Klem Bente

    SvarSlett
  8. Så flott det blir i drivhuset ditt, Helene! De bøttene var kjempe flotte.

    Jeg hadde også en drueranke i drivhuset i fjor sommer, men den har død i løpet av vinteren. Det er lett å ta stiklingen av den, så jeg skal prøve med den som står ute!

    Kos deg og nyt dagene i drivhuset.

    SvarSlett
  9. Grattis till växthuset! Smart med tomat hinkarna med, hoppas de smakar lika bra som ...det heter ;o)
    Karla.

    SvarSlett
  10. Så gøy med drivhus! Skulle gjerne hatt det her hos oss, men har nok lit for liten plass... Får vente til vi får større hage en gang :)

    Fin lørdag til deg!

    Klem

    SvarSlett
  11. Hei! Det så flott ut og høres ut som en herlig plass for å ha noe å drive på med. Er nesten litt ute og så er det vel ikke så kaldt der inne. For å holde på med noe ute frister ikke. Jeg har så lyst på noen sommerblomster, men orker ikke å være ute å plante. Det må jo bli varmere snart!!!! Ønsker deg en fin helg, klem

    SvarSlett
  12. Gratulera med drivhus! Det vil gi mange gleder framover, jeg har jeg også. Plantet tomatplanter rett i moldsekkene og tutler med spirene når jeg kan.
    Alt som vokser gleder oss:)

    SvarSlett
  13. Ja..dette er herlig,Helene!...gleder meg til å flytte inn jeg også:)
    Tenk så mye glede i et slikt hus!
    Ønsker deg fine vår-dager:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)